تبلیغات
.:: عــــــهــــــد ::. - اهتمام به جایگاه عمل در سیره رضوی
 
 
اهتمام به جایگاه عمل در سیره رضوی
نظرات |



بر طبق آیات قرآنی، سیره نبوی و اهل بیت (علیهم السلام)، ملاک فضیلت انسان‌ها بر یکدیگر تقوی و پرهیزگاری است. «ِانَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ [حجرات/13] بى‏ تردید گرامى‏ ترین شما نزد خدا پرهیزكارترین شماست»، و هر کس در این امر موفق تر عمل نماید، لاجرم گوی سبقت را از دیگران خواهد ربود، و هرگز صرف ادعای محبت، علاقه و مهرورزی به رسول‌ خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) او بدون گام برداشتن در میدان عمل، مفید اثر نخواهد بود.

چنان‌که در آیات عدیده قرآنی نیز، روی این مسأله تأکید شده است. «وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ [بقره/82] و كسانى كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته انجام دادند، اهل بهشت ‏اند و در آن جاودانه ‏اند».[1]
بر همین اساس مشاهده می‌شود که در سخنان امام رضا (علیه السلام) به مناسبت، روی این اصل دینی در کنار محبت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و خاندانش تأکید شده است.
داستان زیر که در کتاب‌های احتجاج، وسائل الشیعه، و بحارالانوار نقل شده بسیار تکان دهنده و آموزنده است. روزی تعدادی از دوست داران امام از راه دوری برای زیارت امام به خراسان آمدند اما این جماعت عملکرد مطلوبی نداشتند و گناهانی از آنان سر می زد. آنان یک ماه در خراسان توقف کردند و هر روز دو بار به در خانه امام می آمدند، ولی اجازه ورود داده نمی شد. درمانده شدند و به نگهبان گفتند: پیام ما را به امام برسان و بگو ما از راه دوری آمدیم اگر شما را زیارت نکنیم و بازگردیم روسیاهیم و در بازگشت نزد مردم اهل دیارمان شرمنده ایم، به ما اجازه زیارت بدهید.
امام رضا (علیه السلام) بالاخره اجازه دادند و وقتی به خدمت امام رسیدند گلایه کردند که چرا به ما اجازه ندادید؟ امام فرمود: «لِدَعْوَاكُمْ أَنَّكُمْ شِیعَةُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین‏ ِ... وَ أَنْتُمْ‏ فِی‏ أَكْثَرِ أَعْمَالِكُمْ‏ لَهُ مُخَالِفُونَ وَ تُقَصِّرُونَ فِی كَثِیرٍ مِنَ الْفَرَائِضِ وَ تَتَهَاوَنُونَ بِعَظِیمِ حُقُوقِ إِخْوَانِكُمْ فِی اللَّهِ وَ تَتَّقُونَ حَیْثُ لَا تَجِبُ التَّقِیَّةُ وَ تَتْرُكُونَ التَّقِیَّةَ حَیْثُ لَا بُدَّ مِنَ التَّقِیَّة [2] (علت عدم صدور اجازه این است‌که) شما مدعی پیروی علی (علیه السلام) هستید در حالی‌که در بیشتر اعمالتان مخالف سیره علوی هستید، شما در انجام واجبات هم کوتاهی می‌کنید و نسبت به حقوق برادران دینی‌ خود بی‌توجه هستید. آن‌جا که نباید تقیه کنید، می‌کنید و آن‌جا که تقیه لازم است آن‌را ترک می‌کنید».
نقل شده که آنان توبه کردند و تعهد سپردند که شیعه حقیقی باشند.
 چنان‌چه ملاحظه می‌شود، در این جریان امام، هشدار می‌دهند که صرف ادعای دوستی با اهل بیت (علیهم السلام) عامل رساندن انسان به سعادت و خوشبختی نمی‌باشد؛ بلکه باید در عمل تابع سنت نبوی و علوی بود.
یا در حدیثی که می‌بایست نصب العین و شعار دائمی جوامع شیعی باشد از حضرت امام رضا (علیه السلام) نقل شده که فرمود: «لَا تَدَعُوا الْعَمَلَ‏ الصَّالِحَ‏ وَ الِاجْتِهَادَ فِی الْعِبَادَةِ اتِّكَالًا عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ع وَ لَا تَدَعُوا حُبَّ آلِ مُحَمَّدٍ ع وَ التَّسْلِیمَ لِأَمْرِهِمُ اتِّكَالًا عَلَى الْعِبَادَةِ فَإِنَّهُ لَا یُقْبَلُ أَحَدُهُمَا دُونَ الْآخَر [3] مبادا عمل صالح و تلاش در عبادت را با تکبه بر دوستی آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و به بهانه این دوستی رها کنید و مبادا دوستی آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و تسلیم در برابر اوامر آنان را به بهانه و با تکیه بر انجام عبادت رها سازید که هیچ کدام بدون دیگری پذیرفته نیست».
نکاتی که در این روایت اهمیت دارد:
1- اهمیت حب آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)  و اهمیت تلاش و کار
2- حب آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) بدون کار و تلاش سودمند نیست و بالعکس
3- تبعیض در امور دینی مردود است، یعنی باید دین را همه جانبه پذیرفت و به آن عمل کرد. [4]
بنابراین این جمله که در برخی محافل شنیده می‌شود، دلت پاک باشد، حال اگر عملی هم انجام ندادی مهم نیست، مضاف بر آن‌که توجیهی برای انجام دادن گناه است، مخالف آموزه‌های دینی نیز می‌باشد.
..............................................
پی نوشت:
[1]. هم‌چنین ر. ک بقره/25، آل عمران/57، مائده/9، عصر/ 3.
[2]. طبرسى، احمد بن على‏، الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص 441، ناشر: نشر مرتضى‏، چاپ: مشهد، 1403 ق‏، هم‌چنین ر. ک وسائل الشیعه، ج16، ص 217 و بحارالانوار ج65، ص 158.
[3]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، بحار الأنوار(ط- بیروت)، ناشر: دار إحیاء التراث العربی، چاپ: بیروت‏، 1403 ق‏.
[4]. برای اطلاع بیشتر ر. ک فقیه اسفندیاری، مصطفی، سیری در منظومه تربیتی – اخلاقی امام رضا (علیه السلام)، ص276، انتشارات امام صادق (علیه السلام)، تهران، 1392.


مرتبط با : معارف اسلامی داستان و روایات
برچسب ها : امام-رضا-رضوی-سیره-تقوا-عمل-
نویسنده : .:: Ahd ::.
تاریخ : شنبه 23 مرداد 1395
زمان : 08:25 بعد از ظهر
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
BHW پنجشنبه 31 فروردین 1396 01:04 قبل از ظهر
Can you tell us more about this? I'd care to find out
some additional information.
manicure چهارشنبه 23 فروردین 1396 03:14 بعد از ظهر
Incredible quest there. What occurred after? Take care!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
:: زیارتش بهانه نمی خواهد...
:: چنان رفتی که حتی سایه‌ات از رفتنت جا ماند!
:: اشکی که اموات هم از آن بهره می برند!
:: از اشک عرفه تا ذبح قربان
:: دحو الارض در فرهنگ دینی
:: قوی ترین ترمز های دنیا در جاده زندگی
:: آزادگان اسوه‌های استقامت
:: حرمت و حیثیت زن، حق الله است
:: تهجد در سیره رضوی
:: اهتمام به جایگاه عمل در سیره رضوی
:: معجزات امام رضا برای هدایت مردم
:: آثار و بركات ماه مبارك رمضان در كلام مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
:: دانلود آهنگ جدید حامد زمانی و عبدالرضا هلالی بنام بی بی بی حرم ویژه ایام فاطمیه...
:: پیامک می‌زد "دعا کن شهید شوم"
:: هر ایرانی یک درخت
:: نسل من ، نسل تو!
:: به مناسبت ایام فاطمیه مداحی حاج حسین سیب سرخی/ باورم نیست...
:: کتاب «خطبه حضرت زهرا (س)» با ترجمه آیت‌الله مکارم شیرازی منتشر شد
:: موعودباوری، مبنای الهی انقلاب اسلامی ایران
:: ثمره یاد خوبان


 

شارژ ایرانسل

فال حافظ

Online User

ابزار وبلاگ